Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, hvis du gerne vil ud at rejse i nærmeste fremtid? Eller er du i gang med ferieplanlægningen for 2021? Så kan der dukke mange spørgsmål op omkring rejser, corona og hvilke retningslinjer, der er gældende nu. Vi har samlet de typiske spørgsmål og svar her.

KAN JEG BESTILLE EN REJSE TIL JAPAN NU?

Ja, det kan du. Som udgangspunkt kun med afrejse efter den 31. august, hvor det må forventes der med tiden bliver åbnet op for rejser til Japan.
Vi anbefaler, at du, samtidig med at du booker rejsen, køber en afbestillingsforsikring, der ekstraordinært dækker, hvis du skulle komme i karantæne forud for rejsen, og derfor ikke kan komme afsted som planlagt.

HVIS REJSEN BLIVER AFLYST, KAN VI SÅ FÅ VORES DEPOSITUM TILBAGE? 

Ja, hvis Udenrigsministeriet fraråder udrejse til dit rejsemål 7 dage før afrejse, er Japanspecialisten forpligtede til vederlagsfrit at refundere rejsens pris.

Ønsker du selv at afbestille en rejse, som ligger uden for den periode, hvori Udenrigsministeriet fraråder rejse, så sker afbestilling i henhold til de almindelige afbestillingsregler.
Er din rejse planlagt med udrejse efter 31. august 2020, kan du således ikke vederlagsfrit afbestille din rejse nu.

HVORDAN FÅR JEG PENGE TILBAGE VED EN REFUNDERING?

Du får rejsen refunderet med den betalingsmåde, som du har betalt for rejsen med. Der vil blive tilbageført til kreditkort/bankkonto. Du er også velkommen til at få et gavekort/tilgodebevis, så du kan rejse på et senere tidspunkt.

ER JAPANSPECIALISTEN MEDLEM AF REJSEGARANTIFONDEN? 

Vi er medlem af Rejsegarantifonden, medlemsnummer 198, så hvis du har købt en pakkerejse hos os, vil du være dækket af Rejsegarantifonden og dermed få pengene tilbagebetalt. På Rejsegarantifondens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du er dækket:
https://www.rejsegarantifonden.dk/ved-konkurs/

HVORDAN ER JEG STILLET, HVIS JAPAN INDFØRER KARANTÆNE VED ANKOMST? 

Vi håber ikke, at dette bliver aktuelt, men skulle situationen opstå, er det din rejseforsikring, som skal dække omkostningerne. Det er derfor vigtigt, at du taler med dit forsikringsselskab om dine muligheder. Vi anbefaler derfor altid, at du køber din rejse med Afbestillingsforsikring, da du så kan fortryde – ofte frem til 31 dage før afrejse. Det kan give ekstra tryghed.
Vi hjælper naturligvis med de problematikker, der måtte opstå såsom ombooking af flybilletter m.m. Men det er din rejseforsikring, som skal dække et eventuelt tab.

HVORDAN ER SIKKERHEDEN I LUFTHAVNEN OG PÅ FLYET?

Fra 15. juni skal alle flypassagerer i danske lufthavne bære mundbind fra de går ind i lufthavnen, og til de forlader den igen. I Københavns Lufthavn kan man købe mundbind i 7-Eleven. De fleste flyselskaber forlanger desuden, at der bæres mundbind, når man er ombord på flyet. Flyene bliver rengjort ekstra grundigt i forhold til anvisningerne fra WHO og IATA, og på visse flyvninger bærer personalet også beskyttelsesdragter og vesir.

For mere information henvises til Københavns Lufthavn samt flyselskabers hjemmesider. Her kan du læse om hvordan du bedst forebereder dig til din rejse.

HVOR FINDER JEG MERE INFORMATION OM KONSEKVENSERNE AF CORONA I JAPAN?

Den danske ambassade i Tokyo opdaterer løbende om situation i Japan. Læs mere her.

HVOR SØGER JEG MERE INFORMATION OM CORONA?

Sundhedsstyrelsen har oprettet en hotline vedrørende spørgsmål om corona.
Du kan ringe på telefon 72 22 74 59 dagligt mellem 8.30-15.30.
Se også Coronasmitte.dk, som er myndighedernes fælles hjemmeside vedrørende Corona.

Du er altid velkommen til at ringe og få en snak med en af vores rejsekonsulenter om dine rejseplaner eller spørgsmål. Vi holder os løbende orienteret på Udenrigsministeriets rejsevejledninger.